tisdag 22 april 2014

Direktsänd HDTV över kabel kompletterar webb-tv!


Källa SVD: http://www.svd.se/naringsliv/internet-tv-tar-en-allt-storre-del_3345674.svd?utm_source=sharing&utm_medium=email_article_primarylink&utm_campaign=20140422

"Förra året var året då internet-tv slog igenom på riktigt bred front. Till exempel har närmare en miljon svenskar tillgång till Netflix. Men även om vi kommer att lägga mer av vår tid på den nya tidens tv så är det en bit kvar till dess att vi säger adjö till den gamla erans tablå-tv. Att klippa kabeln och lämna den tablålagda tv:n är avlägset för de flesta visar en ny undersökning.
Arkena, som hette Qbrick innan företaget blev uppköpt av franska tv-distributörsjätten TDF, har genomfört en undersökning bland konsumenter i Norden om deras tv-vanor. I den har man tittat på hur konsumenterna ser på tv i dag och hur de tror att de kommer att göra det i framtiden.
– I den här världen finns en massa amerikanska undersökningar. Det fanns ingen motsvarighet för den skandinaviska marknaden och vi var nyfikna på att se hur utvecklingen såg ut här, säger Jesper Arenhill, commercial lead & marketing manager på Arkena.
Den aktuella undersökningen, Arkena Nordic Video Index, visar att internet-tv tagit en tydlig plats i svenska hushåll och att tekniken kommer att fortsätta växa. Bland de svenskar som svarat på undersökningen säger 76 procent att de tittar på tv varje dag. Kabel-tv är det vanligaste sättet att ta emot tv-sändningar, med nära hälften av de tillfrågade. 27 procent svarar att de får sin tv via det digitala marknätet och 20 procent via satellit. Om man stoppar in internet-tv-tjänster i sammanställningen skulle de hamna på andra plats med 39 procent. Internet är redan i dag det näst vanligaste sättet att konsumera tv-innehåll.
Undersökningen, som bygger på webbfrågor till 1 050 svenskar äldre än 18 år, visar också på sådant som varit mer eller mindre känt sedan länge. Till exempel att åldern spelar en viktig roll för våra tv-vanor – ju äldre man är, desto troligare är det att man tittar på traditionell, tablålagd tv. På samma sätt är det nästan uteslutande unga som enbart tittar på internet-tv.
– För äldre generationer bygger tv-tittandet mycket på vanans makt, man går in i tv-rummet och tittar på sitt program. Precis som man alltid gjort. Men kommande generationer lär inte hinna skaffa sig den rutinen. Dagens barn har inte det tålamodet. Om de vill kolla på ”Svampbob” så vill de göra det direkt. Det är den tv-vanan som de får med sig.
Det är just möjligheten att välja vad man vill se, när man vill se det och på vilken skärm som lockar med internet-tv-tjänsterna. Tillgängligheten påverkar vårt tittande. I undersökningen uppger mer än var tredje svensk att de tittar mer på tv och video sedan de börjat använda olika onlinetjänster. På samma sätt räknar 62 procent av svenskarna i rapporten att de kommer att titta mer på internet-tv under de närmaste tre åren. Samtidigt uppskattar 41 procent att de kommer att spendera mindre tid med att titta på tablåstyrd tv.
Men ännu är det inte så vanligt att man helt avslutat sitt traditionella tv-abonnemang till förmån för onlinetjänsterna, eller ens minskat antalet kanaler i sitt paket. Bara omkring 10 procent av de tillfrågade säger sig ha gjort det och under nästa år säger 8 procent av de tillfrågade att de räknar med att göra det.
Vägen framåt är inte sjävklart spikrak. Jesper Arenhill säger själv att teknikmognaden hos konsumenterna ännu inte är tillräckligt stor för att sluta med traditionell tv.
– En annan faktor är mobiloperatörerna, som med sina nya abonnemangsmodeller börjar begränsa datatrafiken, bromsar utvecklingen. Vi förväntar oss samma kvalitet i mobiltelefonen och surfplattan som vi får hemma i tv-soffan, säger han.
Men i takt med att vi vänjer oss vid onlinetjänsternas bekvämlighet kommer vi också att ställa högre krav på utbud och tillgänglighet – och där finns en kamp som inte är avgjord ännu.
Produktionen och distributionen av film och tv är ett välutvecklat ekosystem med många starka aktörer som har mycket att förlora på att ny teknik och nya användarmönster tar över allt större delar av marknaden."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar